(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): S tím já nemůžu souhlasit, protože ona logika má základní trhliny, které z ní dělají logiku nevalidní.
Předně jde o to, že nikdo z nás tu není scénárista, ale tak maximálně tvůrce námětu, který může a nemusí být realizován tak jak byl napsán. Dokonce ani já za GM nejsem tak naivní, abych psal scénáře a spoléhal na jejich hladký průběh - pokud nepočítáš s takovým narušením, pak je to dle mého názoru hlavně mizerná práce, krátkozrakost a hloupost, z které se dříve nebo později poučíš (nebo nepoučíš) a dost možná to poučení bude bolestivé, ale může být přínosné.
Samozřejmě záleží na tom, co přesně sis představil, když jsem použil slovo scénář. Dát dohromady obrazný nástin akce není dle mých mnohaletých zkušeností nijak těžké, pokud tomu člověk věnuje dostatečně času a energie. Co se velkých rozhodnutí týče (kdybys přemýšlel o věcech malých, nemělo by tvé konání konce), je jen velmi omezené množství voleb, které lidé v UO mají. Jít tam, nejít tam, bojovat či nebojovat.. Ano, nepočítat s narušením bylo ve zdejší komunitě krátkozraké, ale to je jen dáno tím, že jsem dřív hrával v okruhu výrazně vyspělejší komunity.
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Druhak - nikdo nemá povinnost ti oznamovat svoje plány, protože to může být zneužito proti němu (a ano - OOC informace tu jsou zneužívány proti hráčům) a hlavně opravdu k tomu nikoho nic nezavazuje, ani nějaké nikde nepopsané etické normy. Tyto etické normy totiž v MMORPG padají.
Mohl bys poukázat na část textu, kdy jsem napsal něco o povinnosti jakéhokoli oznamování? Zmínil jsem pouze, že je to otázka respektu. Stejně jako otázka zneužívání OOC informací. Hráči, který je natolik ohleduplný, aby mně jakožto tvůrci dal možnost se při přípravě eventu připravit na překřížený plánů, náleží taktéž převeliký respekt a použít tyto informace proti němu by bylo opravdu nízké a stejně velká sviňárna, na jakou jsem poukázal výše.
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Spoléháš se na věci, které zde prostě neplatí. Předně - ani tvoji spojenci nemusí hrát podle tvého scénáře. Dále - neexistují jen herci hrající podle tvého námětu a na tvé straně, existuje tu spousta herců, kteří hrají podle různých podkladů.
Ano, je zde mnoho herců, ale pouze jedna hra a jeden záměr - bavit se. to je záměr nás všech. Pobavit sebe a co nejvíce lidí. Ať už jsou pohnutky našich postav jakékoli, třeba i protichůdné s pohnutkami postav jiných hráčů, měli bychom se svěřit do rukou "pána jeskyně" a očekávat, že na základě jemu dostupných informací pro nás vymyslí maximum. Pro všechny, ne jen pro stranu A, popř. stranu B.
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Je to ale přesně to, o čem jsem psal. S touhle logikou hraješ Člověče nezlob se pouze se svýma 4 figurkama a jakékoliv další 4 figurky protihráčů, které se snaží taky hrát podle regulí, vnímáš jako svině. Snažíš se hrát jaksi izolovaně, pokud se na tohle spoléháš. Ale MMORPG je o přesném opaku. Tedy velmi pomýlená logika.
Nikoliv, pomýlené je tvé přirovnání. Pokud hrají 4 hráči na herním plánu ČNS, hrají jednu hru se stejným záměrem a podle stejných pravidel. A ti hrají přesně tak izolovaně od zbytku světa, jak sám trefně píšeš. Hypotetický příklad, o kterém jsem hovořil já, však předpokládá vpád pátého hráče uprostřed hry. Nepřišel na začátku hry s tím, že by si chtěl zahrát a bavit se taky - a tehdy by byl jistě vřele přivítán (předpokládejme, že ČNS může hrát pět hráčů) - on přišel někdy uprostřed a rozhodl se bavit na úkor zbývajících čtyř. A to je sviňárna. Už MW pravidla ohledně PvP a PK pracují na stejné bázi.
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Na tohle bysis musel zařídit vlastní server a zakládat účty jen lidem, které tam chceš
Zkusil jsem. Vlastně to je uvnitř UO komunity celkem běžná věc. Výsledkem bývají úžasné zážitky.
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Takový scénář by totiž musel obsahovat všechny možné situace vzniklé zásahem zvenčí a všechny možné reakce na tyto situace, protože opravdu nelze pracovat jen se skutečnostmi, které můžeme přímo ovlivnit, nemůžeme pracovat jen s herci, které jsme si "najali" a nemůžeme si tu lajnovat děj podle svého, protože to jednoduše nikoho k ničemu nezavazuje.. Schopnější GM či "scénárista" to tak udělá.
Souhlasím, to by skutečně měl. Jsme však dospělí lidé a měli bychom si vycházet vstříct. Můžeme kolegovi pařanovi ušetřit spoustu času při plánování, pokud mu řekneme, co se chystá, aby podle toho mohl přichystat další zábavu pro všechny, včetně záporáků. O tom už jsem ale hovořil.
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): A co víc - ty očekáváš, že každý bude tu hru na vlastním písečku respektovat a že ti nikdo na tvůj píseček nevleze bez dovolení. Tady se ale nikdo nikoho dovolovat nemusí.
Ano, očekávám, že se dovolí, stejně jako zcela souhlasím, že se dovolovat nemusím. Je markantní rozdíl mezi tím, co se musí a co je otázkou slušnosti. Ano, otázka co je či není slušností je zcela jistě diskutabilní. Stačí však trocha selského rozumu. Jediné, co je třeba udělat, je položit si otázku, proč Manawydan existuje. Proč tedy? Pro zábavu ostatních. Při jakékoliv své akci se ptejte, koho tím pobavíte a koho tím odradíte. Říká se tomu ohleduplnost.
Můj pohled na tuto problematiku je zcela jistě ovlivněn mou UO historií. I v době největší slávy UO jsem vždy volil menší servery s kvalitní komunitou, kde otázka úcty a respektu byla samozřejmostí. Postavy, které se ve hře na smrt nenáviděli a křížili si plány, jak jen to bylo možné, hráli hráči, kteří byli přátelé a respektovali svůj vzájemný um.
Viděl jsem domluvené bitvy, kde hráči přišli o výzbroj, koně i postavy (!), ale nikdo po bitvě nebyl naštvaný. Proč? Vůdci předem věděli, co se stane a prostě a jednoduše - lidsky - se domluvili, co bude následovat. Každý, kdo přišel na event bitvě předcházející, věděl, o co může přijít a dokonce i počet hráčů byl jakž takž nastaven, aby bitva byla fair. Byl to jeden z mých vrcholných zážitků v UO, přestože jsem byl na straně poražených a přišel o val komplet.
Je mi upřímně líto těch, kdo si nedokáží ani představit, že hráči kladných a záporných postav můžou vlastně táhnout za jeden provaz a vzájemně se bavit.