ja myslím že neúspech toho kvestu má ešte jednu skrytú rovinu a to je konflikt medzi hráčmi ktorý chcú veci riadiť a GM ktorý chcú tiež riadiť hru - konkrétne medzi kvestármi.
Včera som mal dosť dlhý rozhovor s Litharom a uvedomil som si jeden zásadný rozdiel medzi kvestami ktoré robí Gm Erik a ktoré robí Lithar s Lokarjonom...
Ani jednému kvestu sa nedá nič vytknúť, ale je tu jeden zásadný rozdiel - GM erik má aktívnu hráčsku postavu a nie jednu a okrem iného sa v rade angažuje aj hráčsky (i keď je skoro stále zavretý vo väzení).
obecne by som povedal že má pre hru trochu lepší cit - vie odhadnúť že nemrtvý akolyta ktorý sa ukáže severne od mesta v mieste kde sa nemrtvy vyskytujú často má logický dôvod - už len v náväznosti na nejeden kvest s nemrtvými ktorý v tej oblasti prebiehal.
rámci rady aby sme teda získali nejaký prístup k dalším kusom zeme bez bolesti ma napadla loď a to že v meste sú lodenice, napísal som whiteymu a o nejaký čas sa do udalostí zapojil Lithar s tým že stráže niekde videli lod, druhý deň lod reálne stroskotala pri meste a bola odtiahnutá do prístavu... potialto je ten kvest v poriadku.
na nasledujúcej mestskej rade sa stalo to že lithar prišiel s terrencom a jeho dosť neoprávneným nárokom že v mene krála zabavuje lod a zatýka Eatona. nápad dobrý, ale nie chodiť na mestkú radu s královským úradníkom - dôvody som vysvetlil. Problém je ešte v tom že lithar naschvál tlačil na poradu NPC postavy hoci sme jasne dávali najavo že tam nieje vítaný...
s litharom som sa súkromne porozprával a dospel k názoru že sa to královi musí vysvetliť... potom nasledovala porada na hrade ale...
ale... medzitým zahral Lithar peknú etýdu s pánom rimoyom ktorý mi vyjavil že chcú zavraždiť nejakého člena mestskej rady. vyplývalo to aj z tej knihy ktorú mi dal.
nakoniec sa na hrade ukázalo že jeden člen terrencovej stráže a jeho kuchárka sú zradcovia a že ho naozaj chceli v mene linsa sarga zavraždiť - áno pekný kvest. fakt sa mi páčil. každopádne počas kvestu sme terrenca chránili a sargových naháňali. napriek tomu nám terrence nezveril dokumenty ohladne lodi mestu, ale lordovi Ifrinovi - viem že ifrin tiež chránil Terrenca. inými slovami pekný kvest ale zatial bez nejakej odmeny. Nelogické na tom je len to že zavraždený má byť člen rady mesta, pritom pokus o vraždu bol len na Terrenca...
dalej nastal prvý výkup dreva kde bol aj ifrin a dobitý kapitán - tam k provokácii nedošlo. potom bol druhý výkup dreva a tam už ku konfliktu došlo a jasne som videl že útok začala královská stráž...
jak kvest s undeadmi, tak kvest s kapitánom Eatonom sú epizódne kvesty. Erikove kvesty s undeadmi tiež boli epizódne. Rozdiel je v tom že erikove kvesty nepotrebovali aby niekto poznal minulosť toho hradu s undeadmi - proste stačilo toho akolytu prenasledovať. u litharových kvestov bolo mnoho deja ktorý bolo dobré zdokumentovať na web s tým že napíšeme čo sme zažili - ako to robím ja pri arcane formou svojho denníka.
pri začatí kvestu v prístave mal lithar neurčitú predstavu že hráči musia prísť na nejaký iný spôsob posunu deja než je násilie. bohužial ale nerátal s eventualitou že násilie hráči proste použijú - hlavne preto že nie každý rozozná že nepriateľ je invul
akonáhle je ale kvest verejný a zároveň je viac ako jedna možnosť vyústenia tak je dôležité umožniť aby sa mohol hociktorý koniec kvestu realizovať aj s príslušnými následkami do sveta...
chyba bola tá že stráže boli invul... ak by sme ich mohli pozabíjať tak by sme síce eatona oslobodili, ale asi by mesto už strážené nebolo...
to Whitey:
tým kvestom sa nedá vytknúť technicky nič. sú tam ale niektoré veci ktoré sú trochu konfliktné pokial k nim dôjde. Ak robím kvest alebo proste hrám roleplay z pohladu hráča tak musím rátať s pár vecami:
1. Ak chcem hovoriť súkromne tak na to potrebujem miesto - preto máme cechy a preto sa tlačí na to aby boli čímskôr nájmy. už sa na ne teším mimochodom.
2. Dej kvestov nemôže prebiehať lineárne podla scenára. Kalear to vystihol svojím podpisom dokonale. Treba reagovať dynamickejšie než tomu bolo v tom prístave. Preto všetky kvesty ktoré organizujem majú buď otvorený koniec v štýle "nejako to dopadne", alebo mám pripravený nejaký zvrat ktorý dej potom usmerní kam chcem...
napríklad ked král obrov nad Goren Zarom bol oslobodený od démona tak mal dostať Invul aby ho hráči nezabili a skúsiť utiecť...
chce to vela predstavivosti - ako písať knihu za chodu.
3. Ak kvest výjde na verejnosť je otázka či hráči potrebujú k tomu nejaké informácie z minulosti aby reagovali podla potreby. Pokial ich potrebujú tak to nieje správne, pretože sa nedá predpovedať reakcia úplne presne.
Včera som mal dosť dlhý rozhovor s Litharom a uvedomil som si jeden zásadný rozdiel medzi kvestami ktoré robí Gm Erik a ktoré robí Lithar s Lokarjonom...
Ani jednému kvestu sa nedá nič vytknúť, ale je tu jeden zásadný rozdiel - GM erik má aktívnu hráčsku postavu a nie jednu a okrem iného sa v rade angažuje aj hráčsky (i keď je skoro stále zavretý vo väzení).
obecne by som povedal že má pre hru trochu lepší cit - vie odhadnúť že nemrtvý akolyta ktorý sa ukáže severne od mesta v mieste kde sa nemrtvy vyskytujú často má logický dôvod - už len v náväznosti na nejeden kvest s nemrtvými ktorý v tej oblasti prebiehal.
rámci rady aby sme teda získali nejaký prístup k dalším kusom zeme bez bolesti ma napadla loď a to že v meste sú lodenice, napísal som whiteymu a o nejaký čas sa do udalostí zapojil Lithar s tým že stráže niekde videli lod, druhý deň lod reálne stroskotala pri meste a bola odtiahnutá do prístavu... potialto je ten kvest v poriadku.
na nasledujúcej mestskej rade sa stalo to že lithar prišiel s terrencom a jeho dosť neoprávneným nárokom že v mene krála zabavuje lod a zatýka Eatona. nápad dobrý, ale nie chodiť na mestkú radu s královským úradníkom - dôvody som vysvetlil. Problém je ešte v tom že lithar naschvál tlačil na poradu NPC postavy hoci sme jasne dávali najavo že tam nieje vítaný...
s litharom som sa súkromne porozprával a dospel k názoru že sa to královi musí vysvetliť... potom nasledovala porada na hrade ale...
ale... medzitým zahral Lithar peknú etýdu s pánom rimoyom ktorý mi vyjavil že chcú zavraždiť nejakého člena mestskej rady. vyplývalo to aj z tej knihy ktorú mi dal.
nakoniec sa na hrade ukázalo že jeden člen terrencovej stráže a jeho kuchárka sú zradcovia a že ho naozaj chceli v mene linsa sarga zavraždiť - áno pekný kvest. fakt sa mi páčil. každopádne počas kvestu sme terrenca chránili a sargových naháňali. napriek tomu nám terrence nezveril dokumenty ohladne lodi mestu, ale lordovi Ifrinovi - viem že ifrin tiež chránil Terrenca. inými slovami pekný kvest ale zatial bez nejakej odmeny. Nelogické na tom je len to že zavraždený má byť člen rady mesta, pritom pokus o vraždu bol len na Terrenca...
dalej nastal prvý výkup dreva kde bol aj ifrin a dobitý kapitán - tam k provokácii nedošlo. potom bol druhý výkup dreva a tam už ku konfliktu došlo a jasne som videl že útok začala královská stráž...
jak kvest s undeadmi, tak kvest s kapitánom Eatonom sú epizódne kvesty. Erikove kvesty s undeadmi tiež boli epizódne. Rozdiel je v tom že erikove kvesty nepotrebovali aby niekto poznal minulosť toho hradu s undeadmi - proste stačilo toho akolytu prenasledovať. u litharových kvestov bolo mnoho deja ktorý bolo dobré zdokumentovať na web s tým že napíšeme čo sme zažili - ako to robím ja pri arcane formou svojho denníka.
pri začatí kvestu v prístave mal lithar neurčitú predstavu že hráči musia prísť na nejaký iný spôsob posunu deja než je násilie. bohužial ale nerátal s eventualitou že násilie hráči proste použijú - hlavne preto že nie každý rozozná že nepriateľ je invul
akonáhle je ale kvest verejný a zároveň je viac ako jedna možnosť vyústenia tak je dôležité umožniť aby sa mohol hociktorý koniec kvestu realizovať aj s príslušnými následkami do sveta...
chyba bola tá že stráže boli invul... ak by sme ich mohli pozabíjať tak by sme síce eatona oslobodili, ale asi by mesto už strážené nebolo...
to Whitey:
tým kvestom sa nedá vytknúť technicky nič. sú tam ale niektoré veci ktoré sú trochu konfliktné pokial k nim dôjde. Ak robím kvest alebo proste hrám roleplay z pohladu hráča tak musím rátať s pár vecami:
1. Ak chcem hovoriť súkromne tak na to potrebujem miesto - preto máme cechy a preto sa tlačí na to aby boli čímskôr nájmy. už sa na ne teším mimochodom.
2. Dej kvestov nemôže prebiehať lineárne podla scenára. Kalear to vystihol svojím podpisom dokonale. Treba reagovať dynamickejšie než tomu bolo v tom prístave. Preto všetky kvesty ktoré organizujem majú buď otvorený koniec v štýle "nejako to dopadne", alebo mám pripravený nejaký zvrat ktorý dej potom usmerní kam chcem...
napríklad ked král obrov nad Goren Zarom bol oslobodený od démona tak mal dostať Invul aby ho hráči nezabili a skúsiť utiecť...
chce to vela predstavivosti - ako písať knihu za chodu.
3. Ak kvest výjde na verejnosť je otázka či hráči potrebujú k tomu nejaké informácie z minulosti aby reagovali podla potreby. Pokial ich potrebujú tak to nieje správne, pretože sa nedá predpovedať reakcia úplne presne.