Smysl hry, herní principy
#1
No, nebude to teď úplně o mém cílu hry, ale spíš o smyslu her obecně a smyslu hry tady konkrétně..
Podstatou každé hry je soupeření, výhry a prohry, konflikt a drama. Bez toho není hra hrou a hru si bez toho nelze představit. Tohle platí nejen pro MMORPG, ale prakticky pro všechny hry obecně.
Kolikrát se nám tu ale opakují stejné "vzorce", historie se opakuje stále dokola. Je třeba si to jen uvědomit a nějak to reflektovat a reflektovat sám sebe a jak se k tomu postavím.
Ilustruji to na několika příkladech z historie herního děje. Bude se jednat o akce, které mají jedno společné - v jejich průběhu dosahoval online stav špičky a ve hře bylo na naše poměry pozoruhodné množství lidí. Ovšem také výsledkem bylo vždy několik lidí, kteří to následně vzdali nebo šli prostě "trucovat".

První z příkladů jsou akce, které se před "dávnou" dobou odehrávaly mezi povrchem a drowy. Jednotlivé boje mezi i poměrně velkýma skupinama hráčů. Tu vedli jedni a tu zas ti druzí. Když drowové porazili invazi spojenců z povrchu prakticky hned u vchodu, spousta lidí to neslo velmi těžce a na fóru vznikl flame, spousta lidí se urazilo a rezignovalo na další činnost. RT bylo vyzýváno v podstatě k tomu, aby té nebo oné skupině "nadržovalo", aby byla hra narušena zásahem zhora, který zvrátí přirozený chod věcí..
Jeden z mých nejlepších zážitků byl, když mou herní postavu (v té době vykonávající funkci starostky v Isharu) zajali na povrchu drowové a zavlekli do Podtemna. Jistě - byl jsem naštvaný, měl jsem chuť na místě odlognout, udělat to, co se tu běžně dělá - prostě rezignovat, vzdát to, urazit se a mluvit o úmyslném kažení hry. Tehdy to vypadalo jako ztracené, myslel jsem si, že funkce mojí postavy je předem odhalená a že z tohohle už se nedostanu. Ale jen díky tomu, že jsem zůstal ve hře, že jsem "spolupracoval" a že jsme všichni hráli férovou hru dle svého RP mohlo dojít k tomu, co bych nečekal.. Tehdy byl v Podtemnu i tehdejší náčelník orků Nazgel, který samozřejmě věděl, jakou funkci má postava na povrchu vykonává. Bylo opravdu napínavé sledovat, jak se to vyvine a jakési spiklenectví mezi člověkem z povrchu a orkem, který hraje na obě strany. Pravá totožnost mojí postavy se tehdy nevyzradila a díky tomu jsem vyvázl relativně bez postihů, jakožto "jen další bezvýznamný zajatý človíček", hra byla mimořádně kvalitní, úžasná a napínavá právě díky tomu, že nikdo neodmítal přijmout základní principy fungování hry a že každý hrál svou roli podle svého. To je doklad toho, že i situace, na které se tu běžně rezignuje mohou být pro všechny zábavné a že herního vrcholu jinak ani dosáhnout nejde. Náčelník orků - těch, kteří nás tolikrát zradili, těch, kteří proti nám prakticky vedli válku po boku drowů - mi tehdy zachránil život. Nic takového už asi znovu nezažiju, protože málokdy je na všech stranách taková "profesionalita", pochopení a radost z té pravé podoby hry.
Další z příkladů byl boj známý jako "o kamennou pevnost". Tehdy opět orkové a Bratrstvo překvapilo skupinu nic netušících dobrodruhů, kteří měli u pevnosti své vlastní plány. Nepřátelé jim je tedy překazili a několik lidí to opět těžce neslo. Nicméně kolik bylo tehdy lidí ve hře? 30? Nikdo si na chatu nestěžoval stylem "nuda!" nebo "bude se něco dít?".. To je jen další příklad toho, jak rezignujeme a přitom jsme zažili něco, co je špičkou všech MMORPG a her obecně - zážitek, bez kterého nemá cenu vůbec hrát. Setkání dvou nepřátelských skupin, soupeření, boj, drama, napětí.. politika, vztahy, různorodost. Zkrátka to, kvůli čemu se takovéto hry hrají.

Poslední příklad je z jiného ranku, ale spojitost snad bude víc než jasná.
Jako malý jsem hrával se sourozenci známou hru "Člověče nezlob se". V této hře hrají hráči na jednom herním plánu a každý přitom má svůj vlastní cíl - dostat všechny své figurky do cíle. Ale aby to nebylo tak snadné, soupeř vám může kdykoliv vaší figurku vyhodit zpátky na startovní pozici. Když jsem byl malý, tohle mě dokázalo opravdu vytočit. Ze začátku jsem několikrát smetl všechny figurky z herního plánu, zahodil kostku do rohu a pomalu i naštvaně "šel trucovat do rohu". Až časem jsem přestal nést ty malé "křivdy" tak těžce a naučil se prohrávat a díky tomu i vyhrávat (protože s trucovitým rozmazleným děckem ani nikdo hrát nechce, kdo by o to taky stál, když pokaždé jen zkazí hru v tom nejlepším).
Samozřejmě - "Člověče nezlob se" by klidně mohl každý hráč hrát na svém vlastním plánu a nikdo by ho tak nemohl vyhodit, přitom by každý časem dorazil do svého cíle. Je to přesně to, o čem tu mnoho lidí mluví jako o "hraní na vlastním písečku". Touha se totálně izolovat od zbytku světa, aby vám nikdo "neubližoval a nekřivdil", aby se nikdy nestalo nic veskrze "negativního". Je to pak ještě hra? Dá se takhle hrát MMORPG, která má přesně opačný smysl? Ne, nedá.. kdo tohle chce, ještě nic nepochopil a není dost zralý ani na hraní Člověče nezlob se.

Můžem tedy dál po každé malé prohře smést figurky ze stolu, zahodit kostku, rozlámat herní desku na kusy a jít brečet do rohu, jak je svět nespravedlivý a soupeři zlí, nečestní a oškliví a jak se proti nám celý svět spiknul.
Nebo konečně můžem začít hrát hry tak, jak byly myšleny, tak, jak se musí hrát.. Naučit se prohrávat, naučit se vyhrávat. Brát svou prohru velkoryse a jako pobídku k lepšímu a chytřejšímu hraní do budoucna. Brát svou výhru čestně a nesnažit se nepřítele zbytečně rozdrtit na prach, protože proti prachu už se hrát nedá. Smířit se s tím, že konflikt, zrada, lest, krev, prohry a slzy, ale i spojenectví, přátelství, velkorysost, věrnost, výhry a malé radosti ke všem hrám patří. Že hrát hru jen se samými spojenci a přáteli, odstranit drama a konflikt a vše "negativní" nemá sebemenší smysl.

Jedině ten, kdo tohle zvládne, si hru může opravdu užívat a žít jí naplno. Jedině tak tu bude místo pěti unuděných hráčů makrujících v dole, kteří si na chatu stěžují na nudu, pravidelně slušný počet lidí, kteří se opravdu baví. Jedině takový člověk je opravdový Hráč hodný toho jména.
PS: A není to soupeř či nepřítel, kdo nám znemožní dosáhnout cíle. Protože kdo stále háže, ten se do cíle nakonec dostane, to je zákon a nutnost, věc, která prostě přijde. Možná nebudem v cíli první, možná budem párkrát vyhozeni o mnoho políček zpátky.. ale o to tu přeci ani nejde, tato hra nekončí tím, že někdo jako první dosáhne cíle nebo že někdo někomu vrátí figurku na start, ani se nedá říct, že kdo je první v cíli či kdo vyhodí víc figurek je nejlepší. Jsme to my sami, kdo znemožňuje dosahování našich vlastních cílů, je to naše neschopnost pochopit, že vyhození naší figurky zpátky na start je běžná součást hry, že to ke hře patří a bez toho se hrát nedá.

Stačí zkrátka jen házet dál a vidět svůj cíl jasně, bez ohledu na nepřátele, bez ohledu na to, že někdo je v jednu chvíli před námi, bez ohledu na to, kolik políček ještě zbývá.
Odpovědět
#2
Erik snad dovolí toto malé přesměrování diskuze.

Na tom, o čem hovoří Stig, samozřejmě jako vždy něco je. Nicméně je dle mého velice důležité rozlišovat mezi tím, co v těchto situacích zažívají hráči a tím, co zažívají takzvaní tvůrci. Pokusím se hovořit obecně a nedotýkat se konkrétně některého ze zmíněných příkladů - ty všechny byly probrány skrz na skrz už v minulosti.

Je to prostá otázka respektu. Ti, kteří ony akce pořádali, to nečinili kvůli sobě nebo svým herním postavám. Pořádali akce pro hráče a pokusili se jim připravit určitý zážitek. Je naprosto v pořádku pro určitou skupinu lidí ve hře, řekněme antagonisty, se pokusit plány kladných hrdinů překazit. Dá se říct, že z hlediska RP je to téměř jejich povinnost. Na druhou stranu je otázkou úcty k práci druhého, aby o tom pořadatele akce informovali a on - nikoli jeho postava ve hře, ale on jakožto tvůrce - se na to mohl připravit a přizpůsobit tomu plány na večer.

Představme si následující situaci:
Rasa hobitů se chystá dobýt Království Sedmikrásek, ovšem odporní krtčí lidé jsou proti, jelikož v jeho podzemí mají svá rejdiště a nechtějí, aby jim hobiti dupali nad hlavami. Rozhodnou se tedy napadnout hobity, toho času útočící zbraněmi lásky a přátelství na Království Sedmikrásek, přesně uprostřed jejich velkého útoku a zhatit tak jejich plány.

Frantík, jeden z hráčů, který event naplánoval, věnoval přípravě dobývání několik hodin svého volného času. Snažil připravit zábavu pro co nejvíc lidí, z nichž podstatnou část ani neznal. Jeho plány ovšem mají vzít za své.

Co tedy hráči krtčích lidí udělají?
a) Dají Frantíkovi dopředu vědět, že se hodlají agresivním způsobem nabourat do jeho eventu. Frantík má čas si to rozmyslet, upravit svoje plány a připravit scénář. Ano, rasy hobitů a krtčích lidí se srazí, někdo umře a prohraje. S tím se nicméně v RP počítá. Pokud nebyl Frantík hňup, možná i stihl domluvit s hráči krtčích lidí i nějaké ty OOC podmínky boje a zajistil, aby ani na jedné straně nedošlo k lootování newbieků nebo HK.

b) Frantíkovi nikdo nic neřekne. Nasází hodiny svého času do přípravy eventu, který skončí dřív, než začal. V několika minutách mu jeho scénář někdo roztrhá a poplive za tichého souhlasu osob v pozadí. V několika minutách - během okamžiků, kdy se co nejvíce snaží, aby se ostatní bavili a vše odsýpalo jak má - se veškerá pečlivě přichystaná zábava rozpadne na prach a rázem se baví jen jedna strana.


Toť tedy k nastíněnému problému. Je velký rozdíl mezi tím, když v sobě v herním světě bojují dvě strany a tom, když proti sobě bojují samotní hráči! K tomu, aby proti sobě bojovali jen postavy v rámci RP, je potřeba jen obyčejný respekt a úcta. Pokud se ale hráči chovají tak, jako obyčejně tady, pokud si kazí hru, hází si klacky pod nohy a plivou na právo bavit se těch druhých, je upřimně dle mého naprosto v pořádku se rozčilit a brát si to osobně. Protože tohle už osobní je. Je to obyčejná a prachsprostá sviňárna.
Odpovědět
#3
Přesunuto z http://forum.manawydan.cz/showthread.php?tid=2965
Odpovědět
#4
S tím já nemůžu souhlasit, protože ona logika má základní trhliny, které z ní dělají logiku nevalidní.
Předně jde o to, že nikdo z nás tu není scénárista, ale tak maximálně tvůrce námětu, který může a nemusí být realizován tak jak byl napsán. Dokonce ani já za GM nejsem tak naivní, abych psal scénáře a spoléhal na jejich hladký průběh - pokud nepočítáš s takovým narušením, pak je to dle mého názoru hlavně mizerná práce, krátkozrakost a hloupost, z které se dříve nebo později poučíš (nebo nepoučíš) a dost možná to poučení bude bolestivé, ale může být přínosné.
Druhak - nikdo nemá povinnost ti oznamovat svoje plány, protože to může být zneužito proti němu (a ano - OOC informace tu jsou zneužívány proti hráčům) a hlavně opravdu k tomu nikoho nic nezavazuje, ani nějaké nikde nepopsané etické normy. Tyto etické normy totiž v MMORPG padají.
Spoléháš se na věci, které zde prostě neplatí. Předně - ani tvoji spojenci nemusí hrát podle tvého scénáře. Dále - neexistují jen herci hrající podle tvého námětu a na tvé straně, existuje tu spousta herců, kteří hrají podle různých podkladů. To není žádná sviňárna, tohle je věc, s kterou se buď smíříš, nebo si zralý pouze na hraní singleplayer her.
Jinak docela dost mimo mi přijde plést do toho osobní věci - pokud mě někdo zabije nebo okrade a tím mi něco zkazí, není to nic osobního, je to pouze otázka ingame děje. Zralý hráč by měl být schopný odlišit od sebe osobní a ingame věci.

Je to ale přesně to, o čem jsem psal. S touhle logikou hraješ Člověče nezlob se pouze se svýma 4 figurkama a jakékoliv další 4 figurky protihráčů, které se snaží taky hrát podle regulí, vnímáš jako svině. Snažíš se hrát jaksi izolovaně, pokud se na tohle spoléháš. Ale MMORPG je o přesném opaku. Tedy velmi pomýlená logika. Na tohle bysis musel zařídit vlastní server a zakládat účty jen lidem, které tam chceš a ten kdo nehraje podle tvých pravidel a tvého scénáře by regulérně dostal ban nebo přišel o účet. My jsme tu ale otevření všem, i těm, kteří někomu překazí scénář, protože je to normální součást hry a validní herní projev.
Stačí když si vzpomenu, kolikrát jsem si na jiném shardu vyhradil třeba 5 hodin na dungeon a kolikrát nás parta nepřátelskýcyh hráčů překvapila kousek za vchodem. Takže plány na příštích 5 hodin vzaly za své. Anebo myslíš, že jsem předem počítal s tím, že mou postavu zajmou drowové a že tak na další plány ten večer ani nedojde? To jsou všechno věci, s kterýma se v online hře prostě buď smíříš, anebo jako hráč MMORPG selžeš.
Jistě - tehdy si člověk řekne, že jsou to opravdu svině, to je validní emocionální reakce. Ovšem racionálně je to reakce nesmyslná - ti hráči prostě jen hrají svou roli, stejně jako já a moji spojenci. Mělo by patřit mezi základní schopnosti člověka odlišit emocionální a racionální reakce a člověk by měl být schopný se svými emocemi pracovat a uvědomit si, že emoce nejsou vypovídající o skutečnostech, narozdíl od racia.


A ne - není žádný rozdíl mezi tím, jestli ti event překazí parta NPC nebo parta hráčů. Jenom na ty hráče se holt lépe směřuje vztek a zklamání, než na anonymní NPC. Na hráče se lépe svaluje vina za omezenou nalajnovanost vlastního scénáře a na základní nedostatky ve vlastní úvaze. Smile
A přesně o to tu jde: pokud scénář neproběhne podle tvého, je to tvoje chyba. Takový scénář by totiž musel obsahovat všechny možné situace vzniklé zásahem zvenčí a všechny možné reakce na tyto situace, protože opravdu nelze pracovat jen se skutečnostmi, které můžeme přímo ovlivnit, nemůžeme pracovat jen s herci, které jsme si "najali" a nemůžeme si tu lajnovat děj podle svého, protože to jednoduše nikoho k ničemu nezavazuje.. Schopnější GM či "scénárista" to tak udělá.
Vnímat zásahy zvenčí jako sviňárnu či nedostatek respektu je zkrátka jen sebestřednost a přesně to "hraní na vlastním písečku", o kterém tu je tak často řeč. A co víc - ty očekáváš, že každý bude tu hru na vlastním písečku respektovat a že ti nikdo na tvůj píseček nevleze bez dovolení. Tady se ale nikdo nikoho dovolovat nemusí. Tento přístup je naopak v zásadě nedostatek respektu a úcty pro svobodnou vůli a hru ostatních. Tady nikdo není povinen skákat podle cizího scénáře, dokonce ani když ho napíše GM. Jednoduše jste si popletli druh hry, protože online hry zkrátka stojí na naprosto jiných principech.
Odpovědět
#5
(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): S tím já nemůžu souhlasit, protože ona logika má základní trhliny, které z ní dělají logiku nevalidní.
Předně jde o to, že nikdo z nás tu není scénárista, ale tak maximálně tvůrce námětu, který může a nemusí být realizován tak jak byl napsán. Dokonce ani já za GM nejsem tak naivní, abych psal scénáře a spoléhal na jejich hladký průběh - pokud nepočítáš s takovým narušením, pak je to dle mého názoru hlavně mizerná práce, krátkozrakost a hloupost, z které se dříve nebo později poučíš (nebo nepoučíš) a dost možná to poučení bude bolestivé, ale může být přínosné.

Samozřejmě záleží na tom, co přesně sis představil, když jsem použil slovo scénář. Dát dohromady obrazný nástin akce není dle mých mnohaletých zkušeností nijak těžké, pokud tomu člověk věnuje dostatečně času a energie. Co se velkých rozhodnutí týče (kdybys přemýšlel o věcech malých, nemělo by tvé konání konce), je jen velmi omezené množství voleb, které lidé v UO mají. Jít tam, nejít tam, bojovat či nebojovat.. Ano, nepočítat s narušením bylo ve zdejší komunitě krátkozraké, ale to je jen dáno tím, že jsem dřív hrával v okruhu výrazně vyspělejší komunity.



(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Druhak - nikdo nemá povinnost ti oznamovat svoje plány, protože to může být zneužito proti němu (a ano - OOC informace tu jsou zneužívány proti hráčům) a hlavně opravdu k tomu nikoho nic nezavazuje, ani nějaké nikde nepopsané etické normy. Tyto etické normy totiž v MMORPG padají.

Mohl bys poukázat na část textu, kdy jsem napsal něco o povinnosti jakéhokoli oznamování? Zmínil jsem pouze, že je to otázka respektu. Stejně jako otázka zneužívání OOC informací. Hráči, který je natolik ohleduplný, aby mně jakožto tvůrci dal možnost se při přípravě eventu připravit na překřížený plánů, náleží taktéž převeliký respekt a použít tyto informace proti němu by bylo opravdu nízké a stejně velká sviňárna, na jakou jsem poukázal výše.




(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Spoléháš se na věci, které zde prostě neplatí. Předně - ani tvoji spojenci nemusí hrát podle tvého scénáře. Dále - neexistují jen herci hrající podle tvého námětu a na tvé straně, existuje tu spousta herců, kteří hrají podle různých podkladů.

Ano, je zde mnoho herců, ale pouze jedna hra a jeden záměr - bavit se. to je záměr nás všech. Pobavit sebe a co nejvíce lidí. Ať už jsou pohnutky našich postav jakékoli, třeba i protichůdné s pohnutkami postav jiných hráčů, měli bychom se svěřit do rukou "pána jeskyně" a očekávat, že na základě jemu dostupných informací pro nás vymyslí maximum. Pro všechny, ne jen pro stranu A, popř. stranu B.



(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Je to ale přesně to, o čem jsem psal. S touhle logikou hraješ Člověče nezlob se pouze se svýma 4 figurkama a jakékoliv další 4 figurky protihráčů, které se snaží taky hrát podle regulí, vnímáš jako svině. Snažíš se hrát jaksi izolovaně, pokud se na tohle spoléháš. Ale MMORPG je o přesném opaku. Tedy velmi pomýlená logika.

Nikoliv, pomýlené je tvé přirovnání. Pokud hrají 4 hráči na herním plánu ČNS, hrají jednu hru se stejným záměrem a podle stejných pravidel. A ti hrají přesně tak izolovaně od zbytku světa, jak sám trefně píšeš. Hypotetický příklad, o kterém jsem hovořil já, však předpokládá vpád pátého hráče uprostřed hry. Nepřišel na začátku hry s tím, že by si chtěl zahrát a bavit se taky - a tehdy by byl jistě vřele přivítán (předpokládejme, že ČNS může hrát pět hráčů) - on přišel někdy uprostřed a rozhodl se bavit na úkor zbývajících čtyř. A to je sviňárna. Už MW pravidla ohledně PvP a PK pracují na stejné bázi.



(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Na tohle bysis musel zařídit vlastní server a zakládat účty jen lidem, které tam chceš

Zkusil jsem. Vlastně to je uvnitř UO komunity celkem běžná věc. Výsledkem bývají úžasné zážitky.


(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): Takový scénář by totiž musel obsahovat všechny možné situace vzniklé zásahem zvenčí a všechny možné reakce na tyto situace, protože opravdu nelze pracovat jen se skutečnostmi, které můžeme přímo ovlivnit, nemůžeme pracovat jen s herci, které jsme si "najali" a nemůžeme si tu lajnovat děj podle svého, protože to jednoduše nikoho k ničemu nezavazuje.. Schopnější GM či "scénárista" to tak udělá.

Souhlasím, to by skutečně měl. Jsme však dospělí lidé a měli bychom si vycházet vstříct. Můžeme kolegovi pařanovi ušetřit spoustu času při plánování, pokud mu řekneme, co se chystá, aby podle toho mohl přichystat další zábavu pro všechny, včetně záporáků. O tom už jsem ale hovořil.

(06.04.2014 v 10:05)Stig napsal(a): A co víc - ty očekáváš, že každý bude tu hru na vlastním písečku respektovat a že ti nikdo na tvůj píseček nevleze bez dovolení. Tady se ale nikdo nikoho dovolovat nemusí.

Ano, očekávám, že se dovolí, stejně jako zcela souhlasím, že se dovolovat nemusím. Je markantní rozdíl mezi tím, co se musí a co je otázkou slušnosti. Ano, otázka co je či není slušností je zcela jistě diskutabilní. Stačí však trocha selského rozumu. Jediné, co je třeba udělat, je položit si otázku, proč Manawydan existuje. Proč tedy? Pro zábavu ostatních. Při jakékoliv své akci se ptejte, koho tím pobavíte a koho tím odradíte. Říká se tomu ohleduplnost.


Můj pohled na tuto problematiku je zcela jistě ovlivněn mou UO historií. I v době největší slávy UO jsem vždy volil menší servery s kvalitní komunitou, kde otázka úcty a respektu byla samozřejmostí. Postavy, které se ve hře na smrt nenáviděli a křížili si plány, jak jen to bylo možné, hráli hráči, kteří byli přátelé a respektovali svůj vzájemný um.

Viděl jsem domluvené bitvy, kde hráči přišli o výzbroj, koně i postavy (!), ale nikdo po bitvě nebyl naštvaný. Proč? Vůdci předem věděli, co se stane a prostě a jednoduše - lidsky - se domluvili, co bude následovat. Každý, kdo přišel na event bitvě předcházející, věděl, o co může přijít a dokonce i počet hráčů byl jakž takž nastaven, aby bitva byla fair. Byl to jeden z mých vrcholných zážitků v UO, přestože jsem byl na straně poražených a přišel o val komplet.

Je mi upřímně líto těch, kdo si nedokáží ani představit, že hráči kladných a záporných postav můžou vlastně táhnout za jeden provaz a vzájemně se bavit.
Odpovědět
#6
Za předpokladu, že tvá původní logika je založená pouze na tvých osobních etických principech a nikoliv na reálném stavu a chodu věcí zde můžu pouze říct, že ti mnohdy nevyjde. Ovšem těžko vytýkat něco tomu, kdo ti tvé domněnky nepotvrdí, protože tvoje etika není jeho problém. Pokud někdo poruší pravidla PvP nebo jiná, bez diskuze se za to trestá, u některých prohřešků dochází k šetření až po oznámení. Pokud však k takovému porušení nedojde, jedná se o běžný a morální herní projev (zde prosím jen odlišit společenskou morálku (otázka konsenzu) a osobní etiku jednoho individua (ta může být dost dobře zcela chybná)), který nikdo nemá právo veřejně odsuzovat. Pravidla o kažení hry zde máme také, takže v tomhle ohledu je velmi vhodné se jim podřídit a nesnažit se vnášet do systému své vlastní konstrukty..

Poutnik napsal(a):Ano, nepočítat s narušením bylo ve zdejší komunitě krátkozraké, ale to je jen dáno tím, že jsem dřív hrával v okruhu výrazně vyspělejší komunity.
Promiň, ale mně zas přijde podstatně méně herně vyspělý přístup, který požaduje po nepřátelích, aby předem varovali před každou svou akcí, která mi může narušit plán.. Smile Nejen, že to odstraní moment překvapení, ale hlavně to dává příležitost právě k těm "sviňárnám", ke kterým tu dochází poměrně běžně - tedy zneužívání OOC informací apod. Navíc - proč bys to chtěl vědět, abys tomu přizpůsobil své plány? Vždyť to už je samo ve své podstatě zcela chybné a striktně vzato non-RP a zneužití OOC informací par excellence. Ty nemáš co přizpůsobovat své herní plány a činy své postavy nějakým OOC informacím, ty máš prostě hrát, jako bys o ničem nevěděl. Tedy nejspíš lépe o tom vůbec nevědět.
Dle mého názoru vyspělý hráč prostě zatne zuby a jde dál, místo breků a obviňování ostatních z vlastního neúspěchu. Je to odmítání následků vlastního jednání a svádění vlastních chyb na jiné + v mnoha případech i urážení a očerňování ostatních (a ještě k tomu s odvoláváním se na mravní principy, což je "dvojmo pomýlené").

Poutnik napsal(a):Ať už jsou pohnutky našich postav jakékoli, třeba i protichůdné s pohnutkami postav jiných hráčů, měli bychom se svěřit do rukou "pána jeskyně" a očekávat, že na základě jemu dostupných informací pro nás vymyslí maximum. Pro všechny, ne jen pro stranu A, popř. stranu B.
Jistě, ovšem GM jednak nemusí vědět o tom, co chystá strana B a druhak informace od strany B jsou striktně důvěrné, tudíž je nikomu nemůže sdělovat. A nakonec - kdo určuje, co je ono maximum? Třeba je to prostě to, že do herního děje nebude zasahovat žádná deus ex machina svýma OOC zásahama a všichni se prostě smíří s přirozeným průběhem hry..

Poutnik napsal(a):Nikoliv, pomýlené je tvé přirovnání. Pokud hrají 4 hráči na herním plánu ČNS, hrají jednu hru se stejným záměrem a podle stejných pravidel. A ti hrají přesně tak izolovaně od zbytku světa, jak sám trefně píšeš. Hypotetický příklad, o kterém jsem hovořil já, však předpokládá vpád pátého hráče uprostřed hry. Nepřišel na začátku hry s tím, že by si chtěl zahrát a bavit se taky - a tehdy by byl jistě vřele přivítán (předpokládejme, že ČNS může hrát pět hráčů) - on přišel někdy uprostřed a rozhodl se bavit na úkor zbývajících čtyř. A to je sviňárna. Už MW pravidla ohledně PvP a PK pracují na stejné bázi.
Nevidím nikoho, kdo by někam přišel po "začátku hry". Každý kdo tu má účet je regulérní hráč a pokud s ním ve svých plánech nepočítáš, je otázka, o čí pomýlenosti je zde třeba mluvit.. Jednoduše bych řekl, že vás překvapil hráč, který je na herním plánu jako regulérní součást hry, akorát vás tuze překvapilo, že hodil dvě šestky a jedničku a tím vás vrátil zpátky na start.. Smile Znovu jen opakuji, že to není sviňárna, ale regulérní průběh hry. Pokud někdo porušil pravidla, je třeba to hlásit, takže na to bych se tu zrovna neodvolával, není to validní argument.

Poutnik napsal(a):Zkusil jsem. Vlastně to je uvnitř UO komunity celkem běžná věc. Výsledkem bývají úžasné zážitky.
Pak ti holt striktně nalajnovaná hra nejspíš sedí víc, než otevřený svět plný překvapení a nečekaných zvratů. Nevidím v tom problém a je to ve smyslu té zmíněné (ne)připravenosti na nemilosrdnost "zlého světa tam venku".

Poutnik napsal(a):Souhlasím, to by skutečně měl. Jsme však dospělí lidé a měli bychom si vycházet vstříct. Můžeme kolegovi pařanovi ušetřit spoustu času při plánování, pokud mu řekneme, co se chystá, aby podle toho mohl přichystat další zábavu pro všechny, včetně záporáků. O tom už jsem ale hovořil.
Opět vycházíš z toho, že záporák s tebou bude maximálně spolupracovat, což je předpoklad chybný, až naivní.. Nikdo tu s tebou spolupracovat nemusí, nikdo kdo nespolupracuje není zlý, ale prostě si jen hraje podle svého, stejně jako ty. Vaše představy o zábavě mohou být odlišné, ale oboje je zcela stejně hodnotné. Je značně egocentrické tvrdit, že moje zábava je lepší, než zábava někoho, kdo mi do ní zasáhne. Tak to totiž není. Plány jednotlivce může ovlivnit kdokoliv jiný bez dalšího oznámení a dokonce je to mnohem častější, než dohodnout se předem..

Poutnik napsal(a):Ano, očekávám, že se dovolí, stejně jako zcela souhlasím, že se dovolovat nemusím. Je markantní rozdíl mezi tím, co se musí a co je otázkou slušnosti. Ano, otázka co je či není slušností je zcela jistě diskutabilní. Stačí však trocha selského rozumu. Jediné, co je třeba udělat, je položit si otázku, proč Manawydan existuje. Proč tedy? Pro zábavu ostatních. Při jakékoliv své akci se ptejte, koho tím pobavíte a koho tím odradíte. Říká se tomu ohleduplnost.
Takže pokud se vás 5 hráčů přijde bavit a dalších 7 hráčů se bude bavit tím, že vás přitom pojede, pak v té věci hovoří jen počty? Smile Dokonce bys to měl těm 7 lidem co nejvíce usnadnit, abys byl ohleduplný.. No, dělám si z toho trochu srandu, ale nezdá se mi, že tvé normy ve smyslu "oznámím každému, že chystám v pátek lognout a ovlivnit průběh jeho hry, což může mít pro něj negativní následky" by bylo vůbec možné v MMORPG všeobecně přijmout. Možná ano, ale to už je opravdu spíš na vytvoření nějakého homeshardu, kde bude vše nastaveno zcela jinak, zvláště pak registrace a pravidla, banování nepohodlných jedinců doslova za nic.

Jinak pro mě osobně je kvalitní komunita taková, která se přizpůsobí nastaveným pravidlům hry, tomu, jak hra na daném shardu probíhá a v rámci daných okolností se bude snažit hrát jak nejlépe to dokáže. To o co se tu snažíte vy je předělat již pevně dané věci na nějakou obdobu Care Bear a ještě nadáváte všem ostatním do sviní, protože vám na to ani trochu nehodlají přistoupit. To zas přijde nemorální mně - je to nemístná urážka lidí hrajících dle všech regulí a zvyklostí, je to vnucování svých vlastních principů všem ostatním na základě sobeckého principu "nesmíte mi zasahovat do hry". Otázku, kdo je v právu, není zřejmě třeba nahlas zodpovědět.

Mně je zas upřímně líto toho, že po všech těch řečích o "vlastním písečku" se tu stále ještě najdou lidi tak zahledění do sebe a svých cílů, že jakýkoliv zásah se snaží odsoudit na základě vykonstruovaných morálních pochybení. Že jsou zde stále lidi, kteří nejen že ve hře žijí svým vlastním písečkem, ale ještě po všech ostatních očekávají, že se budou dovolovat při vstupu. Žádná oddělená pískoviště zde nejsou. Pokud je někdo ublížený pokaždé, když si někdo půjčí jeho bábovičku bez dovolení, pak se nedivím těm jezírkům ze slz, protože v té naší MMORPG pravidla slušnosti a zákonnosti určují zcela jiné osoby, než jednotlivá děcka.. I neslušnost bývá leckdy trestána. Na druhou stranu osoby, na které se tu hází špína, mohou být odsouzeny (a jsou neslušné) pouze v případě porušení PvP pravidel či při něčem, co je uznáno vyšší mocí např. za "kažení hry" či "pruzení" - tedy soudy jednotlivců nehrají roli.


Podle mého názoru tedy to co píšeš je spíš nástin tvého ideálu shardu, než že by to mělo jakýkoliv vztah k hraní na Manawydanu. Je to spor mezi "volným" a "přesně nalajnovaným", spor mezi "osobní svobodou" a "totální podřízeností představám určitého jednotlivce". Taková svoboda sebou samozřejmě nese následky a pro některé jedince nemusí být ideální, někteří nemusí být schopní v ní existovat nebo uspět.
Odpovědět
#7
Odpovím už jen velice stručně, jelikož průběh diskuze je více než průkazný.

Manawydan je malý server s malou komunitou, pro kterou by se mohlo tvořit až neuvěřitelně snadno. Pravdou nicméně je, že tomu tak není, o čemž se přesvědčují hráči znovu a znovu už od prvopočátků.

Aktivní hráči a tvůrci nám zde vyvstávají a přivádí status online k místním vrcholům, jen aby vzápětí, po delší či kratší aktivitě, znovu odcházeli. To je empirický a zdejší zaznamenanou a dohledatelnou historií doložený fakt, který si ani nejzarytější sofista nedovolí nějakým zavádějícím způsobe zpochybnit.

Tito lidé odchází vesměs z velice podobných důvodů - je pro ně nemožné za podmínek, které jim RT a část komunity vytváří, vytvářet zábavu pro ostatní. Samozřejmě se na věc můžeme dívat jako Stig, tedy obhajovat místní zavedené postupy a namlouvat si, že je to tak v pořádku. Souhlasíte-li s tím, respektuji to. Ani není důvod, abych činil opak. Ovšem v tom případě hráčům tohoto serveru předpovídám single player (což je nástin, který v kontextu Stigových poznámek vyzní minimálně komicky, ale dle místních čísel má velice blízko k pravdě).

Pak se na věc můžete dívat z mého pohledu, popř. si můžete sami nastavit zrcadlo. Můžete začít hrát hru založenou na mimoherní spolupráci a vzájemném respektu s trochou toho taktu a porozumění pro ostatní hráče.

Než se vaše guilda sebere a půjde vypálit dům guildy druhé, dejte tamnímu guildmasterovi echo, aby i jeho hráči logli a nebylo to deset na jednoho, ale třeba jen pět na čtyři.

Je opravdu tak těžké pochopit tento princip? Nedokáži si představit, že by každému podobné fair play bylo tak cizí, jak by se jistě neprávem mohlo zdát výše.

Že je tu něco špatně je více méně jasné, o tom hovoří čísla a data. Krom toho na tomto serveru jsou lidi schopni pohádat se do krve na foru kvůli maličkosti, dokonce i s RT. Už jen to vypovídá dost o respektu mezi lidmi, kteří tu tráví svůj čas. Nebo spíše netráví, jelikož status online tohoto serveru se často blíží nule. Aplauduji ti Stigu za tvou schopnost podobné věci obhajovat i navzdory číslům. Nicméně pro tvůj alibismus nemám pochopení.
Odpovědět
#8
Stejně tak empirické a snadno dohledatelné je, že naprostých špiček bylo dosahováno zrovna v situacích, které označuješ za průběh "neslušností".. Smile Že to pak vzdáte na základě sobeckých pohnutek a na základě vlastní ublíženosti a selhání, to už je věc na jinou diskuzi.
Vidím tu snahu tyto skutečnosti pouze zakrýt apelováním na morálku a na vyšší mravní principy jednoho individua, což není nic, co bych dokázal docenit. Můžu mít pochopení pro slabost, ale nedělejme prosím ze slabosti ctnost. Tomu se totiž říká "znouzectnost".
A pro to zas nemám pochopení já. Nechápu, "proč se černé natírá vždycky na bílo". Tedy chápu, ale blízké mi to není ani v nejmenším.
Odpovědět
#9
Naprosto souhlasím s tím co tu Poutník píše, protože on to vidí takové jaké to je.
Stigu to co většinou napíšeš jsou jen rádoby bláboly o tom, které mě osobně připadají, jako kdyby jsi byl ještě sám naštvanej, že ti tu někdo napíše, že nechce už hrát. Sám jsi napsal, že tak často ve hře nejsi, tudíž podle mě nevíš skoro nic o tom, co se v ní momentálně děje a hlavně proč se to děje.
Já osobně nemám problém s RP, dokonce jsem svoji postavu dobrovolně několikrát vystavil negativnímu vlivu na ni, dokonce skoro i smrti, kdy jsem potom několik dnů prostě jen stál v táboře v důsledků RP vlivu, kdy moje postava prostě "nemohla" bojovat (hrál jsem to takhle i s orky, kterým se to i líbilo).
To co se tu, ale děje je to, že některý lidi prostě zapomínaj, že pokud chtějí hrát zlou RP postavu, má to mít nějaký průběh a ne si z minuty na minutu říct, teď budu zlej a adios (a většinou v tomhle figuruje domluva vícero lidí ooc).
Bylo by taky hezký si uvědomit, že vaše postava nedělá bordel sama od sebe, za svoji postavu si zodpovídáte sami a i za to co dělá. To si myslíte, že mezi tou židlí a klávesnicí hraj vaše babička? Ne, to hrajete vy.
Odpovědět
#10
(06.04.2014 v 12:11)Stig napsal(a): Stejně tak empirické a snadno dohledatelné je, že naprostých špiček bylo dosahováno zrovna v situacích, které označuješ za průběh "neslušností".. Smile

To je svatá pravda a nechť je to vytesáno do kamene. Křivku, šplhající se k vrcholu, skutečně nalézáme na samém vrcholu v době, kdy aktivní hráč přivede do hry maximální počet svých spolupachatelů a záporáci, z nichž mnohé dle mých zkušeností lidé neviděli hrát celé měsíce (jelikož jejich hra vyžaduje někoho, na kom budou své záporáctví realizovat), rovněž nabudou do nevídaných počtů.

Pak nastane zlom, který Stig označuje za "slabost", což bych na tomto místě zase já, jen tak pro zábavu, mohl označit za natírání bílé na černo. Já onen zlom na druhou stranu označuji za bod, ve kterém máme možnost zjistit, zda jsou záporáci na shardu proto, aby se bavili s hráči, nebo aby se bavili na úkor hráčů.

Ať už to označíme jakkoli, faktem je, že výsledkem je prázdný server. Na to já jako medicínu ordinuji respekt a toleranci, kterou jsem nastínil v předchozích sáhodlouhých příspěvcích. Stig na to ordinuje.. tím si nejsem zcela jistý. Ať už Stig z pozice RT ordinuje cokoli, nevychází mu to, naopak prokazatelně selhává, což mu nicméně nebrání tuto medicínu obhajovat. Manawydan je momentálně "single player" a "homeshard" - sic ne v přesném překladu, nicméně však ve významu, který se v české UO komunitě používá už od počátků.

Já ordinuji respekt, toleranci a ohleduplnost. Což je něco, co by mělo být jaksi samozřejmé, nicméně je to věc natolik vzácná, že byť jen krátká zmínka zde vyvolala podivení. Nicméně já pravím - a to bude poslední, co na toto téma napíšu - nebojte se to zkusit. V nejhorším z vás budou tolerantnější lidé, což je risk, který jsem ochoten přijmout.
Odpovědět
#11
Poutníku tys nám na tom blízkém východě nějak vyměkl Biggrin....všechno vidíš moc růžově...realita je taková že takhle to nikdy nebude fungovat a jestli jsi to někdy zažil bylo to jen proto že jsi ty lidi znal a dokázali jste se domluvit...bohužel tady hrají tak odlišní lidé že domluva nepřipadá v úvahu a na tom veškeré tvé sny o toleranci a respektu padají...ty mluvíš o utopii stig o realitě...a thortogily je jenom naštvanej tak mele blbosti Biggrin
Odpovědět
#12
(06.04.2014 v 12:20)Thortogily napsal(a): Stigu to co většinou napíšeš jsou jen rádoby bláboly o tom, které mě osobně připadají, jako kdyby jsi byl ještě sám naštvanej, že ti tu někdo napíše, že nechce už hrát. Sám jsi napsal, že tak často ve hře nejsi, tudíž podle mě nevíš skoro nic o tom, co se v ní momentálně děje a hlavně proč se to děje.
Jestli tu někdo nechce hrát, jsem ten poslední, kdo by vás přemlouval.
Nic proti, ale to je jen tvé zbožné přání. Jinak bych řekl, že ve hře jsem v průměru podstatně častěji, než třeba ty.. Kde jsem psal, že nejsem tak často ve hře a k čemu se to vztahovalo? Promiň, ale hraju tu několik let a ve hře jsem dost na to, abych věděl, o čem mluvím, tedy kompetentní jsem k tomu pravděpodobně víc než ty (relativní nováček s počátečním zápalem, který však zdá se stejně rychle pohasíná).

(06.04.2014 v 12:20)Thortogily napsal(a): To co se tu, ale děje je to, že některý lidi prostě zapomínaj, že pokud chtějí hrát zlou RP postavu, má to mít nějaký průběh a ne si z minuty na minutu říct, teď budu zlej a adios (a většinou v tomhle figuruje domluva vícero lidí ooc).
A jak si přišel na to, že tvoje představy jsou přesně to, jak se to má dělat? Ono není RP dělat věci z minuty na minutu a dělat věci impulzivně?

(06.04.2014 v 12:20)Thortogily napsal(a): Bylo by taky hezký si uvědomit, že vaše postava nedělá bordel sama od sebe, za svoji postavu si zodpovídáte sami a i za to co dělá. To si myslíte, že mezi tou židlí a klávesnicí hraj vaše babička? Ne, to hrajete vy.
Tak tohle mi přijde dost legrační od člověka s historií křivých nařčení ostatních hráčů a výsměchu spravedlnosti stylem psaní na veřejný chat "jestli chceš, zařídím ti zase ban", s historií vydírání vlastních spoluhráčů a dávání ultimát stylem "pokud nebude podle mého, tak nazdar" (a to prosím v situaci, kdy s tebou ani vlastní spoluhráči tak docela nesouhlasí). Angry
Ty byses měl hlavně jít zamyslet sám nad sebou.
Odpovědět
#13
(06.04.2014 v 12:42)Poutnik napsal(a): Ať už to označíme jakkoli, faktem je, že výsledkem je prázdný server. Na to já jako medicínu ordinuji respekt a toleranci, kterou jsem nastínil v předchozích sáhodlouhých příspěvcích. Stig na to ordinuje.. tím si nejsem zcela jistý. Ať už Stig z pozice RT ordinuje cokoli, nevychází mu to, naopak prokazatelně selhává, což mu nicméně nebrání tuto medicínu obhajovat.

Vždyť to není pravda. Taková souvislost není samozřejmá a aní jí nemůžeš nijak prokázat.. Pokud určuješ příčiny nízkého statusu takto snadno, pak jsi buď hlupák, nebo záměrně lžeš. Tohle je tedy pouze zářný příklad demagogie ve své čiré podobě.
Btw. podle tvého jsou tedy na Endoru a DP1 zjevně samí slušní hráči překypující respektem a tolerancí.. Biggrin Well played, Sir.
Co já ordinuju je, abys projednou místo zaměřování se na vlastní plány, vlastní prospěch a vlastní osobu začal vnímat okolní realitu. To je taky projev respektu a tolerance, tak tu nehraj na city s pomýlenou argumentací.. Biggrin

EDIT: A jinak, pokud se mýlím a selhávám, dobře, máte to mít. Dělejte si to podle svého a já půjdu z cesty na tak dlouho, jak budete potřebovat, abys prokázal svá tvrzení.. stačí slovo, není to pro mě problém. Pokud toto nejsi schopen dokázat, pak tady jenom tlučeš prázdnou slámu a otíráš se o lidi, kteří se místo toho snaží pracovat. Pokud jsi schopen to dokázat, dám ti klidně měsíc nebo čtvrt roku a dej se do práce třeba hned. Pokud máš ve všem tak jasno a jsi takový suverén, nebude to pro tebe sebemenší problém.
EDIT2: Anebo víš co - když "prokazatelně selhávám", tak pokud se nepletu je mojí povinností odstoupit bez čehokoliv dalšího. Dál si s tím poraď, jak uznáš za vhodné. Ale chápu, že převzít osobní odpovědnost, do toho už se nikomu z vás chtít nebude, že ano?

Takhle tedy vypadá tvůj respekt a tolerance v praxi. Angry Svalit vinu na jednotlivce na základě docela pitomé a ubohé argumentace, na základě demagogie a neprůkazných domněnek. Dle mého spíš dost smutný příklad podpásové "sofistiky" a hyenismu, spíš než ten tvůj respekt a tolerance, co si stále bereš do úst.
Odpovědět
#14
(06.04.2014 v 13:03)Stig napsal(a): Promiň, ale hraju tu několik let a ve hře jsem dost na to, abych věděl, o čem mluvím, tedy kompetentní jsem k tomu pravděpodobně víc než ty (relativní nováček s počátečním zápalem, který však zdá se stejně rychle pohasíná).
Dej si facku :-)
Já jsem MW sledoval už od doby kdy to byl ještě uzavřený projekt a RadstaR tu byl aktivní. Taky jsem tu hrál hned po otevření relativně dlouhou dobu, nepřestal sem tu hrát kvůli hráčům (který v tý době byli super), ale kvůli přesunu na jiny mmo mý skupiny, kterou jsem v tý době měl.
Vrátil jsem se sem a chtěl sem to tu po týdnu zabalit, hrál jsem tu dál kvůli elfí komunitě.
Ty se tady obhajuješ jak jsi strašně moc nad věcí, ale ve skutečnosti, si sám nechceš přiznat jaká je situace.
Odpovědět
#15
Rád se od tebe nechám poučit, ty samozvaný experte a pamětníku.. Rolleyes Prosím, předveď nám, jak se věci mají dělat správně.
O tom nadhledu bych ale být tebou pomlčel, není nic směšnějšího než samolibý pokrytec, takže to ti asi neprojde ani kdybys jinak (jakkoliv) prokázal kompetence.
EDIT: Taky sem rád za možnost obdivovat to sebeobětování, kdy vlastně vůbec nechceš, ale loguješ čistě jen kvůli ostatním.. Na tohle už opravdu nemám slov, musíš být velký samaritán.

Sorry, nerad si z někoho utahuju, ale s lidma jako ty se ani jinak jednat nedá.. Sad
A to "dej si facku" si schovej na doma, tady na to opravdu není nikdo zvědavý.
EDIT2: Jinak situace je taková, že pravidla PvP jsou jasně daná a vy tu prosazujete zjevně něco nad jejich rámec. Urážíte tu lidi, kteří podle těchto pravidel hrají a děláte ze sebe něco víc na základě pocitu vlastní majestátnosti. Nejsem to tedy já, kdo je docela mimo, já vycházím z pravidel platných a vaše osobní mindráky a urážky ostatních hráčů jsou mi naprosto cizí.. Cokoliv nad rámec aktuálních pravidel je třeba napřed prosadit, což se vám zatím nějak nepodařilo. Ať už na rovině legislativní, či na rovině lidské.
Takže do té doby být tebou radši víc přemýšlím, jak toho dosáhnout, než se tu holedbat, vydírat a vyhrožovat lidem. Koneckonců není to moje selhání, že vám se nedaří prosadit vaše vlastní utopické cíle.

Doufám, že už je to jasné a nebude třeba tu pokračovat v nějakých zcestných diskuzích. Pokud něco chceš, tak to prosaď, jinak nemáš co plivat na ostatní.
Odpovědět
#16
To je zase jednou žumpa proboha.
Odpovědět
#17
ze začátku bylo todle téma fajn, mám rád rozdílné názory a každý pohled na věc je vítaný, ale nějak se to zvrhlo nemyslíte ? Přestante se kopat do zadku a pojte raději hrát ... Biggrin
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finis coronat opus - In nomine et ad honorem tenebrae
Odpovědět
#18
Je dost zbytečné vzpomínat na doby po otevření bety - lidé sem povětšinou přišli s myšlenkou funkčního světa, kde ony mantinely, o nichž mluvíme, budou nastaveny systémem a nebudou nutné přehršle pravidel a "božích zásahů". Jelikož se postupně ukazovalo, že to bez pravidel a ani "božských zásahů" prostě jednoduše nepůjde - a to především proto, že systém byl ještě v plenkách a spousta věcí nefungovala vůbec, nebo alespoň málo - spousta těch lidí odešla. Ať u se jednalo o PvPery (a PK), nebo různé skupinky těch, kdo neustáli nefungující systém. Ať už v čemkoli...

Nicméně UO je stará hra, většina hráčů ji hraje z nostalgie a žádný velký boom nováčků se ani, myslím, už čekat nedá. Úpadek je patrný i na zavedených shardech, kde je mnohem širší základna hráčů, udržovaná navíc přinejmenším nashromážděnými "pixelovými poklady" - a zejména zážitky. Rozhodně žádné "snadné řešení" neexistuje.

Protože smysl hry u MMORPG je vždy jen a pouze zábava - a zábavu vnímá každý jinak. Takže co s tím? Snažit se vytvořit svět pro co nejširší spektrum hráčů, ale současně se smířit s tím, že nikdy žádný server nemůže obsáhnout všechny chutě.
Odpovědět
#19
Retromancer napsal(a):Snažit se vytvořit svět pro co nejširší spektrum hráčů, ale současně se smířit s tím, že nikdy žádný server nemůže obsáhnout všechny chutě.
Ale jak na to?
a) Pro některé zájemce o PvP jsou současná PvP pravidla často příliš přísná (nedivme se jim, ono opravdu není zrovna sranda si to PvP zahrát a zároveň ta pravidla dodržet.. v tom mi snad dají PvP prohřešky za pravdu).
b) Jiní by naopak chtěli, aby krom dodržení současných podmínek (oba/všichni zúčastnění hráči souhlasí s PvP kdekoliv a kdykoliv prostřednictvím zapnutého flagu anebo prostřednictvím vzájemné dohody při jedné konkrétní příležitosti) ještě před každým jednotlivým napadením byli informování, kdy a kde k tomu dojde (imho pokud je to váš případ, tak byste si ale hlavně měli vypnout PvP flag a nehrát si zbytečně na hrdiny).

Dobře, předpokládejme, že je tu vůle vyjít bodu b) vstříc.
A pojďme se bavit konkrétně, když například někomu napíšu na ICQ:
Záporák napsal(a):Důvěrně ti oznamuji, jakožto vůdci akce, že zítra v 18:00 přijdu se svou partou na vaši plánovanou akci na severní rozcestí a budete napadeni.
(předpokládejme pro zjednodušení, že všichni účastníci na obou stranách v době odeslání zprávy budou mít zapnutý PvP flag a že hráč Záporák toto pouze ze slušnosti oznamuje a nehodlá na svém záměru nic měnit, protože oznámená skutečnost naprosto odpovídá jeho záměrům)

Řekne mi tu někdo z příznivců bodu b), z příznivců "tolerance a respektu": jakým způsobem hodláte s takovou OOC informací naložit, k čemu vám bude a co to na věci změní?
Protože to je to, oč tu kráčí, pokud by hráči z bodu a) chtěli ještě více vyjít vstříc hráčům z bodu b).
Jen připomenu: hráči z bodu b) požadují chování nad rámec pravidel ze strany hráčů z bodu a).. je to sice jen otázkou dobré vůle hráčů z bodu a), ale pokud to tak neudělají, budou jim zde hráči z bodu b) veřejně nadávat do sviní (nebo těch, co "dělají sviňárny") nebo je budou jinak veřejně lynčovat, přestože chování hráčů z bodu a) je naprosto v souladu s pravidly, tedy čistě právně se ze strany hráčů z bodu b) velmi často jedná o urážku na cti, křivé nařčení nebo jiný "nelegální" útok proti osobním právům hráčů z bodu a).
Jde jen o tu jednu otázku (která mě mimojiné vede k té polemice už od začátku diskuze), tak snad to nedá vzniknout dalšímu flame.. pokud zde totiž na tuto jednu otázku nedokážete uspokojivě a věrohodně odpovědět, pak se tu bavíme o ničem a požadavek není legitimní ani nedává smysl (a jakákoliv veřejná nařčení proti právně nevinným lidem by měla být do budoucna minimálně moderována, rozporována, případně hodnocena jako urážka ostatních hráčů).

Může zde někdo tedy odpovědět na tu jednu otázku a dát tak hráčům z bodu a) signál, že to není úplně zcestný a sebezničující nápad a že to může všem stranám přinést pouze užitek? Nějaký způsob, jak to využít k oboustranné spokojenosti všech a přitom toto OOC info jen a pouze sprostě nezneužít?
Odpovědět
#20
OOC informace se zneuživaly a zneužívat budou, proto jsem spíš pro, aby jich každý věděl co nejmíň. A každý, kdo tady hraje delší dobu a už několikrat dostal na dupu nebo se mu naopak díky náhodnému potkáni podařilo nějak vyhrát mi dá za pravdu. Smile Navíc z praxe vím, že když někdo ooc věděl, že jsem tam a tam, tak se mi za pomoci ooc informací vyhýbal.


Ostatně ja nevím kde je problém. Uvedu příklad, jak já údajný turbo agresor postupuju v případě, že potkám (momentálně nejvíce nesnášenou rasu) elfa ná uzemí, kde nejsem skrz RP dohodnutý, že bych se měl krotit.

1) zjišťuji zda se již známe nebo známe
2) posuzuju zda ma pvp nebo nema pvp
3) a) známe se, má pvp a nemáme se rádi - emotuju řev a letim ho spraskat (nějak mě v minulosti mu postavu hodně naštval)
b) zname se, má pvp a máme se rádi - začnu navazovat komunikaci nebo ho prostě objedu (v minulosti mou postavu nenaštval vůbec anebo jen lehce)
c) nezname se, ma pvp - pokouším se navázat komunikaci, pokud začne utíkat, kousek za ním jedu, ale pak ho nechám být, pokud začne komunikovat, tak jednám podle jeho chování, dokud mě neurazí nebo nenapadne, pořád ho nechám odejít (utéct), pokud mě napadne nebo urazí .. nasleduje bum prásk
d) pokud nema pvp, tak postuji velmi podobně, jen ho nenapadám "fyzicky", ale spíš skrz emoty když už na to má přijít a až ve chvili kdy si doslova pouští hubu na špacír nebo do mě začně mlátit, tak jej povalim (omráčím) a nechám ležet

Nakonec bych chtěl poznmentat. Já jsem nikdy nikomu cíleně pomoci ooc inforamcí nerozbil event, ani jsem se nevyhýbal pastím na "orka" i když jsem se o tom nějak dozvěděl a návštěvám u elfu se spíš vyhýbám.
Hraju proto, abych si dokazoval, jak velký organ jsem.
Odpovědět



Skok na fórum: